CEAT Spider Auto banden van Kwikfit aangeraden door ANWB

CEAT Spider Auto banden van Kwikfit aangeraden door ANWB

[update]

Dat een goede auto band niet duur hoeft te zijn blijkt uit een onderzoek gehouden door de ANWB. De CEAT Spider, de huismerk auto banden van Kwik-Fit, deed met 3 van de 4 sterren niet onder voor banden uit het premium segment. Kortom, de CEAT Spider Auto Band is een band om trots op te zijn!

De ANWB had een testveld met banden uit alle prijs klassen om een zo groot mogelijk deel van de markt mee te nemen in de test. De toegepaste banden maat komt voor onder auto’s uit de kleinste middenklasse zoals de Kia Picanto, Seat Arosa en VW Lupo. Ook onder veel modellen van wat langer geleden komen we deze bandenmaat tegen, o.a. de Citroën Saxo, Fiat Uno Peugeot 106 en 205.

Het predicaat ‘zeer aan te raden’ wordt door drie auto banden gehaald: de Continental auto band, de Pirelli auto band en de Bridgestone auto band. Geen van deze drie kent zwakke plekken. Vijftig procent van de test banden verdiende de aanbeveling ‘aan te raden’. De tekortkomingen van deze groep ten opzichte van de toppers bevinden zich vooral op nat wegdek. Daar werd het verschil tussen goede en minder goede autobanden duidelijk.

Autobanden test op Slijtvastheid en rolweerstand:
Wat betreft slijtvastheid domineren de auto banden van Hankook, Ceat en Kumho. De auto banden van Michelin en Dunlop komen daar kort achter. De auto banden van Norauto en Matador bevinden zich helemaal onderaan. Uitgedrukt in kilometers is het verschil tussen de Hankook auto banden en de Matdor auto banden goed voor 20.000 km.

Op het milieuaspect rolweerstand (verbruik) maakt de auto band van Continental zijn naam “EcoContact” niet helemaal waar met de hoogste rolweerstand uit de test. Het verschil met de beste autoband uit de test op rolweerstand, de autoband van Norauto, geeft een verschil in brandstofverbruik van 0,4 liter per 100 km. Bij 40.000 km op jaar basis zit je dan al op een verschil van 160 liter, dat is toch een verschil van minimaal € 160,- per jaar.

Autobanden test op Droog wegdek:
Op droog wegdek laat de auto banden test over het algemeen goede prestaties zien. Alle auto banden liggen hier dicht bij elkaar. Slechts op het onderdeel droog remmen zijn er wat grotere verschillen. Bij de Matador en de Norauto is het totaal niveau op droog wegdek iets lager dan van de rest. Maar ook voor deze banden geldt dat de prestaties op droog zeker nog voldoende zijn.

Autobanden test op Nat wegdek:
Op nat wegdek komen aanmerkelijk grotere verschillen aan het licht. De auto banden van Continental, Bridgestone en Pirelli degraderen de rest van de auto banden. Deze drie toppers laten een verheugend hoog niveau zien op nat wegdek. Het grootste deel van de overige auto testbanden komt op nat wegdek voor de dag met goede prestaties, maar halen niet het niveau van de 3 toppers.

De auto banden van Sava en Pneumant kunnen echter niet met deze (midden)groep meekomen en tonen duidelijke tekortkomingen. De autobanden van BF Goodrich, Kumho en Matador vallen bij het remmen op nat wegdek door de mand en overschrijden hier een grens. Deze banden zijn echt een stuk minder veilig dan de toppers. In cijfers uitgedrukt hebben we het over een remweg op de natte proeven van 41 meter waar de 3 toppers een remweg van 32 meter laten zien.

Autobanden test Snelheidsproef:
De zware auto banden snelheidsproef werd door alle auto banden redelijk goed doorstaan, tenminste bij de juiste bandenspanning. Bij herhaling van de test, maar nu met een veel te lage bandenspanning gaan diverse banden al na enkele minuten kapot. Hierbij moet men niet direct denken aan een explosie maar aan ernstig vormverlies van de band.

Met een dergelijke beschadigde band zal een auto op hoge snelheid nauwelijks nog op de weg te houden zijn. Het onderstreept nog eens het belang van een juiste bandenspanning en de juiste banden.

Conclusie van de Autobanden test door de ANWB:
Uit de Auto Banden Test van de ANWB blijkt dat de goede merken hun imago hebben waargemaakt met goede tot zeer goede prestaties. Aan de onderkant van de tabel ziet men een aantal van de goedkopere banden die teleurstellende prestaties laten zien.

Toch mag hieruit zeker niet de conclusie getrokken worden dat prijs en kwaliteit hand in hand gaan. Ook in het goedkope segment blijken prima alternatieven voorhanden. De Ceat (de huismerk banden van Kwik-Fit) heeft de ANWB positief verrast en ook de Hankook is overtuigend en word door de ANWB aangeraden.

Net zo goed zijn er premium banden waar we eigenlijk iets meer van hadden verwacht. Het geeft maar weer eens aan dat iedere band op z’n eigenschappen beoordeeld moet worden en niet op z’n naam.

Bron: ANWB – Bekijk ook ons Auto Bladen Overzicht

1 Reactie

  1. PAK onderzoek
    Van de testbanden worden via een chemische analyse de aanwezigheid van polycyclischearomatische koolwaterstoffen onderzocht.
    De zogenoemde PAK’s zijn kankerverwekkend en dus moet de verspreiding worden tegengegaan. Er schijnen inmiddels voldoende alternatieven aanwezig ter vervanging van de PAK’s.
    Momenteel weegt de aanwezigheid van PAK’s nog niet mee in de eindscore van deze banden-test.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*