Google Apps krijgt beschikbaarheidsgarantie

Google Apps krijgt beschikbaarheidsgarantie

SLA voor Google Apps. Betaalde afnemers van Google Apps krijgen van Google de garantie dat deze dienst 99,9 procent van de tijd beschikbaar is. Bij een langere uitval van deze dienst hebben zij recht op een schadevergoeding.

Dit heeft Matthew Glotzbach, directeur van Google Enterprise product management bij Google laten weten op zijn blog. In feite breidt Google de al bestaande Gmail-sla uit naar Google Calendar, Google Docs, Google Sites en Google Talk. Volgens Glotzbach komt Google met deze toezegging, omdat bedrijven aarzelen om de door hen zelf beheerde systemen over te hevelen naar een aanbieder die deze software als een dienst beschikbaar stelt. Een heldere serviceniveau-overeenkomst moet die aarzeling volgens Google helpen wegnemen.

Google haalt onderzoek van Radicati Group aan om te stellen dat de systemen in eigen beheer vaak een veel lagere beschikbaarheid kennen. Zo zou de Exchange-software van Microsoft, IBM Lotus-software en het Groupwise-product van Novell die bij bedrijven zelf draait, gemiddeld tussen de 66 en 150 minuten uit de lucht zijn per maand. Gmail is tussen de tien en vijftien minuten per maand niet beschikbaar. Google gaat pas over tot compensatie als een dienst in een jaar tijd ruim acht uur niet beschikbaar is geweest.

Deel dit bericht:

Plaats een reactie